Jaargangen

Kleur op School

Kleur op School verschijnt 4x per schooljaar. Hieronder staan alle jaargangen t/m jaargang 10.

Levensbeschouwing voor alle kinderen

Jaargang 16 | 2024 – 2025

Nummer 1. Samen wijs

Sommige mensen zijn eigenwijs. Sommige mensen zijn heel wijs, heel slim. En er zijn mensen die samen wijs zijn.. Ben je samen wijzer dan alleen? Hoe kan dat? Dat gaan we op eigen wijze onderzoeken in deze Kleur op school. Want dat we wijs zijn, dat zullen we weten!

Nummer 2. Geef me de ruimte

Ruimte, hebben we dat niet allemaal nodig?. Bij dit thema gaan we de ruimte ontdekken in de breedste zin van het woord. Van kleine ruimtes en je persoonlijke ruimte, tot hele grote ruimtes en misschien wel tot het heelal, de oneindige ruimte.

Nummer 3. Prikkelbaar

We hebben allemaal de hele dag te maken met prikkels. Cognitief, sociaal, emotioneel, positief, negatief, informatief. Maar hoe prikkelbaar worden we ervan? Hoeveel prikkels kunnen we eigenlijk aan? Kunnen we ook prikkelloos zijn en is dat goed voor ons? Dat gaan we ervaren en onderzoeken. We gaan de prikkels opzoeken en ontdekken wat dat met ons doet.

Nummer 4. Inspiratie

Als je iets wil creëren, iets wil scheppen, dan heb je inspiratie nodig. Wat is inspiratie en waar haal je inspiratie vandaan? Hoeveel inspiratie zit er in je klas? En in je school? En in jou? Waar dan? De lessen in dit nummer zitten vol inspiratie om samen het leven te vieren. En omdat dit het laatste nummer is van het schooljaar, zit er vast ook inspiratie in voor de vakantie en voor de toekomst!

Jaargang 15 | 2023 - 2024

Nummer 1. Weg van huis

Het thema van de Kinderboekenweek 2023 is Bij mij thuis. Omdat wij in 2020 al een nummer Thuis hebben gehad, maar wel willen aansluiten bij het thema van de Kinderboekenweek, draaien we het thema een beetje om. Onderwerpen als van huis, weg van huis, verhuizen, logeren, op reis en vluchtelingen. Waar kun je je allemaal thuis voelen? Waar voelt het niet thuis?

Nummer 2. Wonderlijk

Wat is een wonder? Waarover kun je je verwonderen? Over verwondering en je verwonderen. Over wonderen en wereldwonderen. Over toeval. Wonderlijke lessen over wonderlijke onderwerpen. Bestaan wonderen?

Nummer 3. Groeien

Groeien en opgroeien. Volwassen worden is dat belangrijk? Of mag je best nog ‘kinderachtig’ zijn? Wat is kinderachtig? Op weg naar zelfstandigheid, groter worden. Jong en oud. Maar ook groeien in de natuur, grenzen aan de groei, lente, levenscyclus.

Nummer 4. Wat vier jij?

Over vieringen door het jaar heen. Wat kun je vieren? Godsdienstige en andere vieringen. Hoe vier jij? Positief in het leven staan. Het leven vieren. Kleur vieren. Wat vier ik en wat vier jij? En waar vind je het plezier, ook als het soms voelt of er niks te vieren is? En hoe verschillend vieren we?

Jaargang 14 | 2022 - 2023

Nummer 1. Moeder Aarde

Moeder Aarde wordt door de mensheid al eeuwen gezien als het vrouwelijke deel van de schepping. Ze heeft vele namen. Zo wordt ze ook Moeder Natuur genoemd. Bij de Inuit is de moedergodin A’akuluujiusi de oermoeder die dieren kon maken uit haar eigen kleren. Bij de Grieken was Gaia de Oermoeder en Godin van de natuur.

In dit thema gaan we kijken naar hoe wij mensen omgaan met Moeder Aarde. In levensbeschouwelijke zin kijken we naar verleden, heden en toekomst van de aarde, en de betekenis van Moeder Aarde voor de mensheid. Milieu, natuur, klimaatverandering, duurzaamheid, omgaan met de schepping zijn onderwerpen die in deze Kleur op school aan bod komen.

Nummer 2. Troost, hoop en liefde

Iedereen hoopt weleens ergens op. Op mooi weer tijdens de vakantie, op een overwinning bij een wedstrijd of dat je snel weer beter wordt als je ziek bent. Hoop is misschien wel één van de belangrijkste dingen in het leven: hoop geeft ons kracht om er samen iets moois van te maken. Maar wat is hoop eigenlijk precies? En hoe krijg je weer hoop, wanneer je bijvoorbeeld verdrietig bent? Kan troost dan helpen? Kan liefde troosten? Wat als de situatie echt hopeloos lijkt? Hoe moeilijk is het om hoop te houden als het echt heel erg tegenzit?

Met elkaar gaan we op onderzoek uit naar wat troost, hoop en liefde voor ons betekenen, waar we hoop van krijgen en hoe we troost kunnen geven en hoop en liefde kunnen delen, met elkaar en met de wereld om ons heen.

Nummer 3. In beweging

Groeien, denken, leven. Dat doen we bijna als vanzelf. Hoe belangrijk is het om daarbij te bewegen. De radartjes in je hoofd in werking te zetten. Maar ook je lijf te prikkelen en je spieren te ontwikkelen. Hoe blijf je in beweging? We staan stil bij wat het betekent om te kunnen bewegen en wat bewegen met je kan doen. Het gaat dan aan de ene kant om de motorische vaardigheden, het bewegen van je lijf, en aan de andere kant om het figuurlijk in beweging zetten van dingen, initiatief nemen, in beweging komen.

Nummer 4. Van binnen en van buiten

Wat zie jij er vrolijk uit vandaag? Voel je je ook zo? Zit je haar goed vandaag? In dit thema gaan we op een zoektocht naar de betekenis van je buitenkant en je binnenkant. Is het belangrijk hoe je er uitziet? Gaat het om de hoeveelheid ‘likes’ op je Instagram? Hoe is het als je niet gezien wordt? Zegt je uiterlijk iets over hoe jij je voelt?

We gaan onderzoeken hoe je gevoelens kunt uiten, van binnenuit, en hoe er, van buitenaf, naar gekeken kan worden.

Jaargang 13 | 2021 - 2022

Nummer 1. Zijn wie je bent, worden wat je wil

Als kind ben je al, en leef je je leven, met je eigen karakter, je eigen vrienden, je eigen kijk op de wereld, je eigen betekenis aan de dingen om je heen. Hoe sta je in het leven en wat je wil worden, behandelen we bij Kleur op school op onze eigen manier.

Kinderen ontdekken wat ze mooi, belangrijk of goed vinden. Waar geloof je in? Wat inspireert je? Wat raakt je? Hoe ga je je eigen toekomst tegemoet?

Nummer 2. Dat is niet eerlijk!

Wat is eerlijk en wat is niet eerlijk? Wat kun je doen als je iets niet eerlijk vindt? Welke waarde heeft rechtvaardigheid voor jou? Wat is de betekenis van eerlijk in jouw leven? Moet alles altijd eerlijk of mag soms iemand worden voorgetrokken? Is en leugentje om bestwil eerlijk? Mag je brood stelen als je niets te eten hebt? Is de rijkdom eerlijk verdeeld in de wereld?

Nummer 3. Alles verandert

Veranderingen in het leven. Hoe pak je ze op? Hoe ga je ermee om? In je leven krijgt iedereen te maken met veranderingen. Naar school, verhuizing, overlijden van huisdier of dierbare, andere vriendjes … Je groeit en past niet meer in je kleren. Verander je zelf? Ben je nog steeds dezelfde als toen je werd geboren? Wat is er sinds die tijd veranderd?

De levenscyclus, de seizoenen … alles verandert en wordt anders. Waar het om gaat is hoe je er mee omgaat en de betekenis die veranderingen voor je hebben.

Nummer 4. Gewoon verschillend

Iedereen is anders. Wat of wie je kent, vind jij gewoon. Wat of wie je niet kent, kun je vreemd vinden. Vaak heb je vooroordelen over anderen. Die heeft iedereen. Wat doe je met jouw vooroordelen? Onderzoek je ze? Ga je na of ze kloppen? Op social media lijkt alles zwart-wit. Meningen worden in een paar zinnen verteld. Maar is alles wel zwart-wit of ligt de werkelijkheid genuanceerder?

In deze Kleur laten we kinderen dit onderzoeken. Want in je leven ontmoet je veel verschillende mensen met verschillende meningen, waarden, normen, etc. Hoe ga je om met die verschillen? Vind je die verschillen interessant? Wil je er meer van weten? Of houd je ze liever op een afstand? Sta je open voor verschillen of wil je dat iedereen hetzelfde is?

Jaargang 12 | 2020 - 2021

Nummer 1. Van alle tijden

We gaan kijken naar verleden, heden en toekomst. Vanuit verhalen van vroeger en van nu. Het thema geschiedenis van de Kinderboekenweek werken we daarbij op kleurrijke wijze uit. Hoe kijken we aan tegen jong en oud? Wat is ouderwets? Hoe kijken we aan tegen het verleden? Wat is echt uit de tijd? En hoe beleven we tijd?

Met deze lessen verkennen we het begrip ‘tijd’ in vele aspecten. Tijd die was, tijd die is en de tijd die maar doorgaat.

Nummer 2. Dromen

Iedereen droomt wel eens. Mooie dromen of minder mooie dromen. Dagdromen, alle dagen dromerig, toekomstdromen. Fantastische dromen en nachtmerries, letterlijk en figuurlijk. Een thema dat mooi levensbeschouwelijk wordt ingevuld met profeten, dromen van Mohammed en verlichting.

Samen de betekenis zoeken van dromen. Waarom dromen we? Waar droom jij van? Misschien vertellen dromen over jouw verlangens, over wat jij belangrijk vindt en wat je wensen zijn. Dat gaan we in dit nummer eens grondig verkennen met de kinderen.

Nummer 3. Geef je bloot!?

Een thema met veel aspecten die nauw raken aan de belevingswereld van kinderen. Hoe gaan we om met letterlijk bloot? Wat geef je van jezelf bloot in social media? En wat doen anderen daarmee? Het aangeven van grenzen, privacy, je eigen lichaam, lentekriebels, allemaal onderwerpen die bij het thema aan bod kunnen komen.

Ook zal er aandacht zijn voor je open stellen voor anderen, je figuurlijk blootgeven. Wat vertel je wel en wat vertel je niet? Moet je altijd je mening geven? Hoe zit het met jouw digi-taal? Hoe goed ken je de ander? Geef jij je bloot?!

Nummer 4. Met de muziek mee

Muziek is overal om ons heen. Waar zit muziek in? Wat is het verschil tussen geluid en muziek? We gaan samen met de kinderen luisteren naar muziek en de betekenis van muziek onderzoeken en vooral ook ervaren. Want muziek kan allerlei gevoelens oproepen, die niet altijd van te voren gestuurd kunnen worden.

Wat heeft muziek ons te vertellen? Wat willen wij zelf vertellen met muziek? Naast muziek zal er ook aandacht zijn voor zingen en gebruik van muziek als uitlaatklep, bijvoorbeeld als troost, voor blijdschap, om zelf iets te zeggen.

Jaargang 11 | 2019 - 2020

Nummer 1. Op avontuur

We gaan op avontuur. Met de trein, een vliegend tapijt, op ons skatebord of met een ruimteschip, het maakt niet uit waar we mee gaan reizen. Maar avonturen zullen we beleven! Met de kinderen gaan we op zoek naar avonturen en ontdekken we de betekenis van op avontuur gaan.

Nummer 2. Thuis

Waar ben je thuis? Wat is de betekenis van thuis? In dit nummer diepen we de antwoorden op deze vragen verder uit. Hoe is het als je geen thuis hebt of je thuis kwijt bent? Of is er altijd een thuis? Als je thuis bent, hoe is het daar dan? Met wie leef je samen en hoe gaat dat?

Nummer 3. Hemel en aarde

Boven ons is de hemel, de lucht waar vogels vliegen en sterren schitteren in de nacht. Onder ons de aarde, waar we stevig op kunnen staan. Maar wat zit er in de aarde? Het is daar donker en toch leven er dieren. Er groeien planten en bomen uit de aarde. We gaan in dit nummer veel ontdekken en beleven over hemel en aarde, over de natuur en wat er te zien is. En wat we niet kunnen zien. Want er is vast meer tussen hemel en aarde dan we weten.

Nummer 4. Kiezen of delen?

Kiezen … wil je dit of wil je dat? Het hele leven zit vol met keuzes. Soms is de keus niet zo moeilijk. Maar heel vaak weet je niet zo goed wat je zult kiezen. Bij dit thema is niet alleen aandacht voor welke keuzes je maakt, maar juist ook voor de manier waarop je een keuze maakt en de gevolgen van het maken van een keuze.

Jaargang 10 | 2018 - 2019

Nummer 1. Met vriendelijke groet

Dit nummer gaat over vriendschap, over liefde. Over vriendschap en liefde in de breedste zin van het woord. Voor mensen, voor dieren voor de wereld om je heen. Lief zijn voor elkaar, aardig doen, elkaar helpen. Maar ook over pesten en niet zo vriendelijk, over vrienden en vijanden.

Nummer 2. Kleur

Het jubileumnummer van de 10e jaargang. 

In dit nummer van Kleur op school besteden we aandacht aan alles rond kleur, om kleur te geven aan het leven, iets dat we met Kleur op school al tien jaar doen.

Nummer 3. Wat geloof jij?

Waar geloof jij in? Dit nummer gaat over verschillende betekenissen die geloven kan hebben. Vanuit godsdienst en religie, maar ook ergens in geloven, waarheid, werkelijkheid en geloof in je zelf en zelfvertrouwen.

Nummer 4. Geluk

Geluk kunnen we vinden in rijkdom, gezondheid, duurzaamheid en schoonheid. En in nog veel meer dingen in de wereld. Waar vind jij geluk? Wat betekent geluk voor jou? Wat als je geen geluk hebt in het leven?