Voor een levendig schoolklimaat!

Jaargang 12

Jaargang 12 | 2020 - 2021

Nummer 1. Van alle tijden

We gaan kijken naar verleden, heden en toekomst. Vanuit verhalen van vroeger en van nu. Het thema geschiedenis van de Kinderboekenweek werken we daarbij op kleurrijke wijze uit. Hoe kijken we aan tegen jong en oud? Wat is ouderwets? Hoe kijken we aan tegen het verleden? Wat is echt uit de tijd? En hoe beleven we tijd? Met deze lessen verkennen we het begrip ‘tijd’ in vele aspecten. Tijd die was, tijd die is en de tijd die maar doorgaat.

Nummer 2. Dromen

Iedereen droomt wel eens. Mooie dromen of minder mooie dromen. Dagdromen, alle dagen dromerig, toekomstdromen. Fantastische dromen en nachtmerries, letterlijk en figuurlijk. Een thema dat mooi levensbeschouwelijk wordt ingevuld met profeten, dromen van Mohammed en verlichting. Samen de betekenis zoeken van dromen. Waarom dromen we? Waar droom jij van? Misschien vertellen dromen over jouw verlangens, over wat jij belangrijk vindt en wat je wensen zijn. Dat gaan we in dit nummer eens grondig verkennen met de kinderen.

Nummer 3. Geef je bloot!?

Een thema met veel aspecten die nauw raken aan de belevingswereld van kinderen. Hoe gaan we om met letterlijk bloot? Wat geef je van jezelf bloot in social media? En wat doen anderen daarmee? Het aangeven van grenzen, privacy, je eigen lichaam, lentekriebels, allemaal onderwerpen die bij het thema aan bod kunnen komen. Ook zal er aandacht zijn voor je open stellen voor anderen, je figuurlijk blootgeven. Wat vertel je wel en wat vertel je niet? Moet je altijd je mening geven? Hoe zit het met jouw digi-taal? Hoe goed ken je de ander? Geef jij je bloot?!

Nummer 4. Met de muziek mee

Muziek is overal om ons heen. Waar zit muziek in? Wat is het verschil tussen geluid en muziek? We gaan samen met de kinderen luisteren naar muziek en de betekenis van muziek onderzoeken en vooral ook ervaren. Want muziek kan allerlei gevoelens oproepen, die niet altijd van te voren gestuurd kunnen worden. Wat heeft muziek ons te vertellen? Wat willen wij zelf vertellen met muziek? Naast muziek zal er ook aandacht zijn voor zingen en gebruik van muziek als uitlaatklep, bijvoorbeeld als troost, voor blijdschap, om zelf iets te zeggen.

Kleur op school biedt ‘op maat’ workshops voor basisscholen om levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Levensbeschouwing is in het kort samen deze vraag beantwoorden: "Hoe sta je in het leven?"

Met Kleur op school doen we dat vanuit betekenisgeving aan het leven om je heen, dichtbij en verder weg. Met verhalen en tradities, religieus en humanistisch, uit het leven gegrepen.

De verdieping naar levensbeschouwelijke betekenis heeft ook een effect op gedrag van kinderen. Je deelt betekenissen met elkaar. Ook over onderwerpen binnen de sociaal-emotionele ontwikkeling: gevoelens, omgaan met ruzie, pesten, elkaar helpen … door elkaars betekenis te respecteren krijg je ook weer meer begrip over gedrag van jezelf en de ander.

Het tarief van een workshop ‘op maat’ over levensbeschouwing, betekenisgeving en sociaal-emotionele ontwikkeling wordt ook ‘op maat’ samengesteld afhankelijk van de wensen, duur van de workshop en het aantal deelnemers.

De workshop van Kleur op school wordt gratis aangeboden aan scholen die een abonnement afsluiten.

Voor meer informatie neem contact op met de uitgever van Kleur op school, Jeroen Hoogerwerf, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 06-22613701.