Voor een levendig schoolklimaat!

Jaargang 11 | 2019 - 2020

Nummer 1. Op avontuur

We gaan op avontuur. Met de trein, een vliegend tapijt, op ons skatebord of met een ruimteschip, het maakt niet uit waar we mee gaan reizen. Maar avonturen zullen we beleven! Met de kinderen gaan we op zoek naar avonturen en ontdekken we de betekenis van op avontuur gaan.

Nummer 2. Thuis

Waar ben je thuis? Wat is de betekenis van thuis? In dit nummer diepen we de antwoorden op deze vragen verder uit. Hoe is het als je geen thuis hebt of je thuis kwijt bent? Of is er altijd een thuis? Als je thuis bent, hoe is het daar dan? Met wie leef je samen en hoe gaat dat?

Nummer 3. Hemel en aarde

Boven ons is de hemel, de lucht waar vogels vliegen en sterren schitteren in de nacht. Onder ons de aarde, waar we stevig op kunnen staan. Maar wat zit er in de aarde? Het is daar donker en toch leven er dieren. Er groeien planten en bomen uit de aarde. We gaan in dit nummer veel ontdekken en beleven over hemel en aarde, over de natuur en wat er te zien is. En wat we niet kunnen zien. Want er is vast meer tussen hemel en aarde dan we weten.

Nummer 4. Kiezen of delen?

Kiezen … wil je dit of wil je dat? Het hele leven zit vol met keuzes. Soms is de keus niet zo moeilijk. Maar heel vaak weet je niet zo goed wat je zult kiezen. Bij dit thema is niet alleen aandacht voor welke keuzes je maakt, maar juist ook voor de manier waarop je een keuze maakt en de gevolgen van het maken van een keuze.

Jaargang 12

Jaargang 12 | 2020 - 2021

Nummer 1. Van alle tijden

We gaan kijken naar verleden, heden en toekomst. Vanuit verhalen van vroeger en van nu. Het thema geschiedenis van de Kinderboekenweek werken we daarbij op kleurrijke wijze uit. Hoe kijken we aan tegen jong en oud? Wat is ouderwets? Hoe kijken we aan tegen het verleden? Wat is echt uit de tijd? En hoe beleven we tijd? Met deze lessen verkennen we het begrip ‘tijd’ in vele aspecten. Tijd die was, tijd die is en de tijd die maar doorgaat.

Nummer 2. Dromen

Iedereen droomt wel eens. Mooie dromen of minder mooie dromen. Dagdromen, alle dagen dromerig, toekomstdromen. Fantastische dromen en nachtmerries, letterlijk en figuurlijk. Een thema dat mooi levensbeschouwelijk wordt ingevuld met profeten, dromen van Mohammed en verlichting. Samen de betekenis zoeken van dromen. Waarom dromen we? Waar droom jij van? Misschien vertellen dromen over jouw verlangens, over wat jij belangrijk vindt en wat je wensen zijn. Dat gaan we in dit nummer eens grondig verkennen met de kinderen.

Nummer 3. Geef je bloot!?

Een thema met veel aspecten die nauw raken aan de belevingswereld van kinderen. Hoe gaan we om met letterlijk bloot? Wat geef je van jezelf bloot in social media? En wat doen anderen daarmee? Het aangeven van grenzen, privacy, je eigen lichaam, lentekriebels, allemaal onderwerpen die bij het thema aan bod kunnen komen. Ook zal er aandacht zijn voor je open stellen voor anderen, je figuurlijk blootgeven. Wat vertel je wel en wat vertel je niet? Moet je altijd je mening geven? Hoe zit het met jouw digi-taal? Hoe goed ken je de ander? Geef jij je bloot?!

Nummer 4. Met de muziek mee

Muziek is overal om ons heen. Waar zit muziek in? Wat is het verschil tussen geluid en muziek? We gaan samen met de kinderen luisteren naar muziek en de betekenis van muziek onderzoeken en vooral ook ervaren. Want muziek kan allerlei gevoelens oproepen, die niet altijd van te voren gestuurd kunnen worden. Wat heeft muziek ons te vertellen? Wat willen wij zelf vertellen met muziek? Naast muziek zal er ook aandacht zijn voor zingen en gebruik van muziek als uitlaatklep, bijvoorbeeld als troost, voor blijdschap, om zelf iets te zeggen.